Mercado negro (Kurt Land, 1953): Crime Cinema, State Propaganda and Moral Ambiguity

Authors

  • Pablo Rubio Gijón United States International University, Kenia

DOI:

https://doi.org/10.71564/dh.vi9.94

Keywords:

Argentine Cinema, Police Fiction, Melodrama, Peronism, Institutional Propaganda

Abstract

This essay aims to analyze Mercado negro (Kurt Land, 1953), an Argentine crime film that not only praises certain State institutions such as the Argentine National Gendarmerie and the Federal Police, but also alludes to the social policies implemented by the Peronist government. These messages invade the film’s plot in order to leave proof of the reforms and achievements obtained or projected by the two Peronist five-year plans of 1947-1951 and 1952-1955. However, by means of a thorough analysis it is possible to glimpse small areas of ambiguity that this genre, from its own fundamental approaches and alleged ideological rigidity in a political context such as Peronism, can allow. That is to say, in spite of its propagandistic function, Mercado negro may lend itself to an interpretation from the ideological nonconformity through the audacity it displays as it presents alternatively the criminal’s most humane side.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENET FERRANDO, Vicente (1992). El tiempo de la narración clásica: Los films de gansters de Warner Bros. Valencia: Filmoteca de la Generalitat Valenciana.

BESUSCHIO, Gonzalo Javier (2007). “El film noir argentino entre 1945 y 1955”. En Susana SEL (ed.). Cine y fotografía como intervención política. Buenos Aires: Prometeo Libros, 175-182.

BLANCO PAZOS, Roberto y Raúl CLEMENTE (2004). De la Fuga a la Fuga. El policial en el cine argentino. Buenos Aires: Corregidor.

BRAHAM, Persephone (2004). Crimes against the State, Crimes against Persons: Detective Fiction in Cuba and Mexico. Minneapolis: University of Minnesota.

COMAS, Ángel (2002). IFI, Sociedad Anónima, empresa cinematográfica y escuela de cineastas y su artífice, Ignacio F. Iquino. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.

GOITY, Elena (2000). “Cine policial: claroscuro y política”. En Claudio ESPAÑA y Gregorio ANCHOU (eds.). Cine argentino: industria y clasicismo (1933-1956). Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, 401-473.

KRIGER, Clara (2009). Cine y peronismo: el estado en escena. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

LABANYI, Jo y Santos ZUNZUNEGUI (2009). “Lo popular en el cine español durante el franquismo.” Desacuerdos: sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español, 5: 83-103.

MANRUPE, Raúl y María Alejandra PORTELA (2005). Un diccionario de films argentinos. Buenos Aires: Corregidor.

MARANGHELLO, César (1997). “Kurt Land.” En Clara KRIGER y Alejandra PORTELA (eds.). Diccionario de realizadores. Buenos Aires: Ediciones del Jilguero, 97-98.

MEDINA DE LA VIÑA, Elena (2000). Cine negro y policíaco español de los años cincuenta. Barcelona: Laertes.

STRINATI, Dominic (2000). An Introduction to Studying Popular Culture. London: Routledge.

TASSARA, Mabel (1992). “El policial: la escritura y los estilos.” En Sergio WOLF (ed.). Cine argentino: La otra historia. Buenos Aires: Ediciones Letra Buena, 147-167.

Published

2023-12-24

How to Cite

Rubio Gijón, P. (2023). Mercado negro (Kurt Land, 1953): Crime Cinema, State Propaganda and Moral Ambiguity. Dirāsāt Hispānicas. Tunisian Journal of Hispanic Studies, (9), 193–203. https://doi.org/10.71564/dh.vi9.94

Issue

Section

Articles