The Spiritual Conquest of Europe. Miguel de Unamuno and the Role of Spain in the Western Word: a Dialogue with his International Correspodents
DOI:
https://doi.org/10.71564/dh.vi9.91Keywords:
Spain, Europe, Miguel de Unamuno, Spirit, CorrespondenceAbstract
The relationship between Europe and Spain is one of the main topics in Miguel de Unamuno’s thought. He considers that Spain’s role in the Western context of his time is to awaken the rest of the nations to a spiritual life, one that he finds threatened by the central current of European thought, solely devoted to the securities of materialism and scientism. His international correspondence contains various testimonies of how this thought reached different people who dialogued around these ideas from their positions and circumstances. This article offers a study of these letters aiming to show, on the one hand, the vitality of Unamuno’s approach, which exerted its influence beyond national borders and, on the other, its links with other intellectual movements in Europe at the time.
Downloads
References
ALZINA LOZANO, Victoria (2021). “Unamuno, Europa y un trágico sentir: estudio de un texto olvidado de Unamuno”. Anuario de Estudios Filológicos, XLIV: 5-19.
BENEYTO, José María (1999). Tragedia y razón. Europa en el pensamiento español del siglo XX. Madrid: Taurus.
BORZONI, Sandro (2012). “El quijotismo de Unamuno en Italia: filosofía de la acción, irracionalismo, fascismo”. Historia Contemporánea, 44: 271-305.
CAWS, Mary Ann y Sarah Bird Wright (2000). Bloomsbury and France: Art and Friends. New York: Oxford University Press.
CHAUBET, François (1998). “Les Décades de Pontigny (1910-1939)”. Vingtième Siècle, revue d’histoire, 57: 36-44.
_________ (2009). Paul Desjardins et les Décades de Pontigny. Villeneuve d’Ascq: Presses universitaires du Septentrion.
DIXON, Deborah P. (2007). “I Hear Dead People: Science, Technology and a Resonant Universe”. Social & Cultural Geography, 8 (5): 719-733.
FORMAN, Paul (2007). “How Lewis Mumford Saw Science, and Art, and Himself”. Historical Studies in the Physical and Biological Sciences, 37 (2): 271-336.
HELLENES, Andreas Mørkved (2020). “Pilgrims and Missionaries of Social Peace: Geneva and Pontigny as Sites of Scandinavian Internationalism in Late Interwar Europe”. Nordic Journal of Educational History, 7 (2): 5-29.
LOBATO LÓPEZ, María Luisa (1988). “Correspondencia inédita de Unamuno a Pitollet”. Revista de literatura, 50 (99): 211-224.
MANCEBO ROCA, Juan Agustín (2021). “Las memorias de Dios. Ateísmo, crisis y conversión de Giovanni Papini (1907-1921)”. En Juan Agustín MANCEBO ROCA, Antonio BARNÉS VÁZQUEZ y Alicia Nila MARTÍNEZ DÍAZ (coords.). La presencia del ausente. Dios en literatos contemporáneos. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 63-83.
MARICHAL, Juan (2000). “Unamuno y su conquista de Europa”. En Cirilo FLÓREZ MIGUEL (coord.). Tu mano es mi destino: Congreso internacional Miguel de Unamuno. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 319-326.
MUMFORD, Lewis (1941). Faith For Living. London: Secker and Warburg.
NIÑO, Antonio (1988). Cultura y diplomacia: los hispanistas franceses y España de 1875 a 1931. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Casa de Velázquez, Société des Hispanistes Français.
ORRINGER, Nelson R. (1985). Unamuno y los protestantes liberales (1912): sobre las fuentes de “Del sentimiento trágico de la vida”. Madrid: Gredos.
PITOLLET, Camille (1905). “Unamuno, Miguel de. Vida de D. Quijote y Sancho”. Revue Critique d''Histoire et de Littérature, LX: 198-200.
RIBAS RIBAS, Pedro, coord. (2002). Unamuno y Europa: nuevos ensayos y viejos textos. Madrid: Cuaderno Gris.
RODRÍGUEZ, Natalia (2016). “La Europa de Miguel de Unamuno. El conflicto como camino hacia un nuevo humanismo”. Circolo. Rivista di Filosofia e Culture, 2: 1-9.
UNAMUNO, Miguel de (1905). “Sobre la lectura e interpretación del “Quijote”. La España Moderna, 196: 5-22.
_________ (1906). “Sobre la europeización”. La España Moderna, 116: 64-83.
_________ (1907a). “Sobre el quijotismo”. Leonardo, V (1): 38-45. Recogido en Alberto CUCCHIA (2012). Miguel de Unamuno y el modernismo religioso italiano. Tesis doctoral inédita. Universidad de Salamanca: 442-447.
_________ (1907b). “Cientificismo”. La Nación (09/07/1907). Recogido en Miguel de UNAMUNO (1968). Obras completas III. Nuevos ensayos. Ed. de Manuel GARCÍA BLANCO. Madrid: Escelicer, 352-357.
_________ (1909a). “The Spirit of Spain”, I-II. The Englishwoman, 10: 80-93.
_________ (1909b). “The Spirit of Spain”, III-IV. The Englishwoman, 11: 199-212.
_________ (2005) [1.ª ed. 1913]. Del sentimiento trágico de la vida en los hombres y en los pueblos. Ed. de Nelson ORRINGER. Madrid: Tecnos.
URRUTIA, Manuel María (1997). Evolución del pensamiento político de Unamuno. Bilbao: Universidad de Deusto.
VALENCIA, María Dolores y Victoriano Peña (1990). “Las inquietudes filosóficas de Giovanni Papini en ‘Un uomo finito’”. 1616: Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada, 7: 91-99.
WILLIAMS, Rosalind (1990). “Lewis Mumford as a Historian of Technology in Technics and Civilization”. En Thomas P. HUGHES y Agatha C. HUGHES (eds.). Lewis Mumford: Public Intellectual. New York y Oxford: Oxford University Press, 43-65.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cristina Erquiaga Martínez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista, sin hacer uso del material con propósitos comerciales.
Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados.