The Club Dumas by Arturo Pérez-Reverte as Paradigm of the Spanish Postmodern Narrative

Authors

  • Isaac Gómez Laguna Aristotle University of Thessaloniki, Grecia

DOI:

https://doi.org/10.71564/dh.vi2.20

Keywords:

Spanish Narrative, 20th Century, Postmodernism, The Club Dumas, Arturo Pérez-Reverte

Abstract

The present article offers an analysis of the different postmodern features that explicitly appear in El Club Dumas [The Club Dumas], novel-flag of the postmodern narrative in Spain, focusing in three main points: a) gender of the book and intertextuality, b) indetermination and unreality, c) individuals and society. Through this research, we wish to prove that the author, Arturo Pérez-Reverte, not only creates a pure postmodern novel, but through his creation he also theorizes about postmodernism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDERSON, Perry (1998). Los orígenes de la posmodernidad. Barcelona: Anagrama.

BENSON, Ken (1994). “El postmodernismo y la narrativa española actual”. En José M. Paz GAGO, José Ángel FERNÁNDEZ ROCA y Carlos GÓMEZ BLANCO (eds.). Semiótica y modernidad (Actas del V Congreso Internacional de la Asociación Española de Semiótica). Vol. 2. La Coruña: Universidad de La Coruña: 55-72. [http://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/8615].

BRUÑA BRAGADO, María José (2010). “Ética y estética tras el desafío posmoderno en la literatura latinoamericana”. En Eduardo REY TRISTÁN y Patricia CALVO GONZÁLEZ (coord.). Actas del Congreso Internacional 1810-2010: 200 años de Iberoamérica. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela: 1349-1359. [https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00531168].

COLLIN DE PLANCY, Jacques (2009). Diccionario infernal (edición facsímil). Valladolid: Maxtor.

DE LA PAVA, Alejandro (2008). Novela histórico-posmoderna: Re-examinando el referente histórico -narrativo del Siglo de Oro en cuatro textos de Arturo Pérez-Reverte. Tampa: University of South Florida. College of Arts and Sciences.

DUQUE, Félix (2005). Terror tras la Postmodernidad. Madrid: Abada.

GARCÍA, Marie-Thérèse (2012) [2002]. “Le livre au coeur du labyrinthe : Le Club Dumas ou l'ombre de Richelieu d'Arturo Pérez-Reverte”. En Babel, 6/2002. [http://babel.revues.org/1947].

GENETTE, Gérard (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.

GONZÁLEZ-ALLENDE, Íker (2011). “Postmodernidad y metaficción en Hipótesis (1975)”. En José Ángel ASCUNCE y Alberto RODRÍGUEZ (eds.). «Haz lo que temas». La novelística de Raúl Guerra Garrido. Bilbao: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Deusto: 51-73.

HASSAN, Ihab (1986). “Pluralism in postmodern perspective”. Critical Inquiry, 12/3: 503-520.

HAWTHORN, Jeremy (1997). Studying the novel: an introduction. Londres: Edward Arnold.

KRISTEVA, Julia (1967). “Bakhtine, le mot, le dialogue et le roman”. Critique, 23: 438-465.

——— (1969), Sémiotikè, recherches pour une sémanalyse. París: Seuil.

LOZANO MIJARES, María del Pilar. (2014) [1ª ed. 2007]. La novela española posmoderna. Madrid: Arco Libros.

MARCHESE, Ángelo y Joaquín FORRADELLAS (1986). Diccionario de retórica, crítica y terminología literaria. Barcelona: Ariel.

MARTINOVÁ, Katarina (2013). El análisis y la comparación de las escogidas novelas revertianas. Olomouc: Palacký University Olomouc.

MUÑOZ OGÁYAR, Jorge (2009). Y al séptimo día descansó. Arturo Pérez-Reverte, creador de universos posmodernos. Murcia: Nausícaä.

PÉREZ-REVERTE, Arturo (1998). El Club Dumas. Madrid: Alfaguara.

PRADO ALVARADO, Agustín (2008). Crímenes y misterios en El club Dumas, de Arturo Pérez-Reverte: (un análisis narrativo de los códigos de la novela de folletín de aventuras y el relato policíaco en El club Dumas). Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

RICARDOU, Jean (1967). Problèmes du nouveau roman. París: Seuil.

——— (1973). Le nouveau roman. París: Seuil.

RIFFATERRE, Michael (1980). “La trace de l'intertexte”. La Pensée, 215: 4-18.

——— (1981). “L'intertexte inconnu”. Littérature, 2/41: 4-7.

——— (1990). “Un faux problème: l'érosion intertextuelle”. Lawrence D. KRITZMAN (ed.). Le Signe et le texte: Études sur l'écriture au XVIe siècle en France. Lexington: French Forum: 51-59.

SPITZMESSER, Ana María (1999). Narrativa posmoderna española: Crónica de un desengaño. New York: Peter Lang.

Published

2015-12-01

How to Cite

Gómez Laguna, I. (2015). The Club Dumas by Arturo Pérez-Reverte as Paradigm of the Spanish Postmodern Narrative. Dirāsāt Hispānicas. Tunisian Journal of Hispanic Studies, (2), 121–136. https://doi.org/10.71564/dh.vi2.20

Issue

Section

Articles